de LeefstijlPraktijk
 
DSC_8255.jpg

Breng met aandacht rust in je hoofd

Tem je Bezige Brein met Aandachtige Tips en Oefeningen……

* Schenk je favoriete piekergedachte de aandacht die het verdient en plan (in de vroege avond) tijd in om te hierover te piekeren. Schrijf je gedachten op en ben gul met het vervolgens neerschrijven van oplossingen. Ook die prachtige oplossingen die je voor onmogelijk houdt.

* Wandel, wandel, wandel in de frisse buitenlucht en stap met elke stap de ontspanning in je hoofd. Richt je hiervoor bewust op je ademhaling en vervolgens op je zintuigen. Geniet van de omgeving. Luister bewust naar de geluiden, kijk met de nieuwsgierige blik van een jong kind naar de dingen die je ziet, ruik bewust de geuren en ervaar wat dat met je doet. Dwaal je af naar piekergedachten? Complimenteer je zelf dat je het signaleert! Keer dan vriendelijk, maar beslist terug naar je ademhaling en richt je vervolgens terug op het zintuig van je aandacht. Ont-span.

* Gun je zelf ook overdag korte momenten om even tot rust te komen. Gewoon door 10 ademhalingen je bewust op je ademhaling te richten. Ervaar hoe je lichaam zich voelt en laat verkrampte spieren los. Ervaar bewust hoe jij jezelf voelt. Oordeel niet of het goed of niet goed is. Ben even 10 ademhalingen “in het moment” en Ont-span.

* Mediteer. Train je “aandachtsspier” en mediteer liefst dagelijks 15 minuten met behulp van een geleide meditatie. Downloads zijn op internet te vinden bv http://www.mbcttrainingen.nl/audiobestanden.html

* Yoga, Mindful-Yoga en/of  een cursus Mindfulness (Mindfulness Based Stress Reduction) kan helpen.

* Trakteer jezelf op een weldadig dagje sauna en gun jezelf die ontspannende massage

* Ga pas naar bed als je merkt dat je echt moe bent (en niet extra vroeg om uren in te halen)

*Blijf niet liggen in je bed als je ligt te woelen. Stap er uit, trek wat warms aan en trakteer jezelf op een beker warme melk met anijs of honing en een fijn tijdschrift om te lezen.

* Download op je smartphone een bodyscan en beluister die voordat je gaat slapen ( of als je ’s nachts wakker wordt)

* Visualiseer dat je je piekergedachte, zonder te oordelen over de inhoud, vriendelijk doch beslist laat wegdrijven op een wolkje of een snel stromend beekje

* Pak de oorzaak van je piekeren zo snel mogelijk aan. Vaak kom je daar zelf of met hulp van partner of vriend(in) wel uit.

Blijf je ronddraaien in je negatieve gedachten en komen er steeds meer slapeloze nachten?

Zoek dan Contact om je problemen bij de wortels aan te pakken.

 

LEEFSTIJL TEKST ONDER.png

 

 

Samenwerking met Centrum Gezond Gewicht

logo centrum gezond gewicht.png