de LeefstijlPraktijk
 
2015-05-09 14.47.00.jpg

Iedereen weet het, maar toch bewegen we massaal te weinig. Zitten wordt gezien als het nieuwe roken. Zittend leven is ongezond. Je lijf en geest hebben het nodig om te bewegen. Door beweging verminder je de kans op het krijgen van fysieke klachten, zoals overgewicht, hart-en vaatklachten, gewrichtsklachten en diabetes. Hoe zorg je dat meer beweging krijgt op een dag?
1. Neem standaard overal de trap
De bekendste en misschien wel de makkelijkste manier om aan meer beweging te komen: neem de trap. Laat vanaf nu alle roltrappen en liften links liggen. Spreek met jezelf af dat als er een trap is deze ook te nemen.

2. Ga wandelen in je lunchpauze
Stap lekker naar buiten de frisse lucht in (ja ook als het regent). Ga lekker alleen en maak een meditatieve wandeling (zie op deze site bijhttp://www.deleefstijlpraktijk.nl/index.php/123/gezonde-leefstijl-bewegen

3. Staand vergaderen of doe je 1-1 bespreking wandelend in het park
Heb jij een baan waarbij je regelmatig zit te vergaderen? Stel voor dit staand te gaan doen. Vraag je werkgevers statafels aan te schaffen, zodat zitten geen optie meer is. Stel je collega voor om jullie bespreking al wandelend te gaan doen. Frisse buitenlucht helpt bij creatief denken..

4. Ga op de fiets naar je werk
Woon je niet te ver van je werk? Pak de fiets of ga lopen als je op loopafstand woont. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor naar je werk gaan, denk bijvoorbeeld ook aan boodschappen doen op de fiets of naar de sportschool gaan!

5. Parkeer je auto verder weg
Ga je met de auto naar je werk, omdat je niet op fietsafstand woont? Parkeer dan niet zo dicht mogelijk bij de ingang, maar juist een kwartier lopen verder. Zo krijg je toch 30 minuten extra beweging per dag.

6. Sta regelmatig op, doe wat kniebuigingen of push-ups tegen je bureau
Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag achter je bureau. Probeer zeker ieder uur en het liefst ieder half uur op te staan. Ga even wat te drinken halen of loop gewoon even een rondje door het pand. Wil je niet de hele tijd heen en weer lopen? Sta dan in ieder geval gedurende de dag regelmatig op. Het liefst ieder half uur.

7. Ga klussen of tuinieren
Hang je iedere avond na je werk voor de buis? Dat kun je natuurlijk best één of twee avonden in de week doen, maar als je al de hele dag achter je bureau zit, kun je beter na het werk iets actievers gaan doen. Denk aan bijvoorbeeld klussen of tuinieren. Kies vooral activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zo maak je er een gewoonte en hou je het makkelijker vol. Al die kleine beetjes helpen om op de lange termijn regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

8. Draag een stappenteller en neem je voor dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten. Heb je rond lunchtijd nog maar zo'n 2000 passen gezet, maak dan een lekkere lange lunchwandeling. Zo kom je aan je passen en haal je ook nog even een frisse neus. Blijk je na het avondeten nog geen 10.000 passen gezet te hebben? Maak dan nog een wandeling of loop een paar keer de trap op en neer.

9. Maak na het avondeten dat avondwandelingetje. Even de dag op een rij zetten, misschien wel even piekeren. Grote kans dat je lekkerder slaapt

LEEFSTIJL TEKST ONDER.png

 

 

Samenwerking met Centrum Gezond Gewicht

logo centrum gezond gewicht.png