de LeefstijlPraktijk
 

Liever niet snaaien, snoepen en graaien?

Maak voor jezelf een lange, gulle EHBO-Lijst (Eerste Hulp bij Onrust en Ongenoegens)

Laatst schreef ik op FaceBook over de inzichten die het je kan geven over je eetgedrag als je bv een week op schrijft in een eetdagboek wat, wanneer, waarom je eet. Wat maakt dat je juist Dat kiest om te eten? Ben opmerkzaam wat je vlak vooraf zo'n eetmoment voelt in je lichaam. Welke emoties er zijn? Wat is het precies?

  • Mogelijk zag je terugkerende patronen. Pakte je misschien wel automatisch iets te eten? Waar waren je gedachten ...toen je at? Heb je geproefd wat je at? Vaak kruipen gewoonten er in als een automatische piloot, zonder er bij stil te staan. En is het wel je oplossing? Zeer vaak voelt het even goed, maar begrijp je een paar uur later niet waarom je dit nu weer deed. Sta eens echt stil bij wat je emotionele behoeften zijn door bewust te voelen wat er in je lichaam gebeurd; schrijf het op.

Maak op een rustig moment voor je zelf op basis hiervan een lange, gulle EHBO-Lijst, die je helpt je behoefte in te vullen. Zonder dat je gaat snaaien, snoepen en graaien. 

  • Stel je merkt op dat je je onrust opvult met eten. Wat je werkelijke behoefte zou kunnen zijn is rust hebben in hoofd en lijf. Kies iets anders wat je ook rust in je hoofd en lijf brengt bv
  • luisteren naar muziek, mediteren, een kort to-do lijstje maken, een stukje wandelen, dansen, een boek of tijdschrift lezen, misschien je dag-planning anders organiseren voor de volgende dagen, yoga-oefeningen, tekenen, kleuren, in bad of onder de douche gaan, een  lieve vriend/vriendin bellen?

Vul maar aan wat jou helpt om meer rust in je hoofd en lijf te krijgen en het zonder het met eten (of drank) op te lossen.

  • Maak je favoriete Top3 die je altijd direct kan inzetten.
  • Wil je je tips delen met anderen bezoekers op deze website? Graag!!!! stuur een mail naar info@deleefstijlpraktijk.nl   Ik plaats je tips (anoniem) onder dit bericht erbij

LEEFSTIJL TEKST ONDER.png

 

 

Samenwerking met Centrum Gezond Gewicht

logo centrum gezond gewicht.png