de LeefstijlPraktijk
 
864x486.jpg

Richtlijnen om alle voedingsstoffen binnen te krijgen

De Nieuwe Schijf van Vijf
Op dinsdag 22 maart 2016 is de nieuwe schijf van vijf gepubliceerd!

De schijf van vijf is onlangs aangepast aan de nieuwste wetenschappelijke  inzichten. De Schijf van vijf heeft geen duidelijke afbeeldingen van voedingsmiddelen meer in de vakken gezet, maar deze zijn aan de rand getekend.

Ook de grootte van de vakken is aangepast. Het grootste vak is het groene vak dat staat voor groente en fruit. Het tweede vak is het oranje vak met volkorenproducten gevolgd door het blauwe vak dat staat voor dranken. Het vierde vak is het roze vak dat de eiwitbronnen omvat. Het laatste vak is het kleine gele vak dat staat voor zachte en vloeibare vetten. De grootte van de vakken geeft ook het belang aan van de voedingsmiddelen voor de dagelijkse levering van voedingsstoffen.

Daarnaast zijn ook de aanbevelingen veranderd. De groenteaanbeveling is verhoogd van 200 gram naar 250 gram groente per dag. Nieuw dat nu aangeraden wordt om één keer per week een maaltijd om basis van peulvruchten te eten. Ook is één handje noten per dag toegevoegd in de aanbeveling.
Er is minder aandacht voor dierlijke eiwitten en meer aandacht voor plantaardige eiwitten. Wel is het advies voor zuivel gelijk gebleven om voor een voldoende calciuminname te zorgen.

Verder is er meer aandacht voor variatie en andere voedingsgewoonten. Dit advies wordt zichtbaar gemaakt op de website van het voedingscentrum met behulp van een tool.

Tot slot is zijn er nu ook adviezen opgesteld voor mensen met andere voedingsgewoonten. Dit advies wordt zichtbaar gemaakt met behulp van een tool op de website.

Ontdek hier je eigen schijf van vijf en kijk wat de vakken je te bieden hebben: http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx


Bron: Voedingscentrum

LEEFSTIJL TEKST ONDER.png

 

 

Samenwerking met Centrum Gezond Gewicht

logo centrum gezond gewicht.png